Bruce praat over officiële concertdownloads

12-01-2014

De release van High Hopes gaat gepaard met grote interviews. Die geeft Springsteen haast traditioneel aan Rolling Stone en Sirius Radio. Met beide media sprak hij ongeveer een uur over verschillende onderwerpen, zoals de oorsprong van de nummers op High Hopes, onuitgebrachte platen van twintig jaar oud en nieuwe toekomstplannen.

In beide interviews legt Bruce aan het begin uit waar de nummers op High Hopes vandaan komen. Dit waren voornamelijk nummers die nog niet af waren en op zijn computer staan en waar hij nog geregeld naar luistert: "In mijn studio ben ik omringd door alle muziek die ik niet heb uitgebracht. Ik wacht af en kijk wat me aanspreekt. Bijvoorbeeld 'The Ghost of Tom Joad'. Dat was oorspronkelijk geschreven als een rocknummer voor op het Greatest Hits-album uit de jaren negentig. Het was een rocknummer, maar ik kon het juiste arrangement niet bedenken, dus werd het een akoestisch nummer. En omdat het akoestisch was, schreef ik daar het The Ghost of Tom Joad-album omheen. Die nummers bracht ik tijdens de tour akoestisch ten gehore. En sommige nummers kwamen terecht op onze E Street-toursetlist en werden zo weer rocknummers. Ik kreeg die arrangementen rond tijdens de tour terwijl ik met de band optrad. Sommige nummers maken deel uit van onze live-show maar staan niet op een studioalbum omdat ze niet pasten bij het betreffende geluidsbeeld van dat album. Dus 'The Ghost of Tom Joad' kwam op deze plaat als het rocknummer dat het eigenlijk vijftien jaar geleden bedoeld was te zijn."

Toen Bruce midden jaren negentig aan The Ghost of Tom Joad werkte, kreeg ook Devils and Dust al vorm: "Ik nam The Ghost of Tom Joad-plaat op terwijl ik tegelijkertijd ook een heel album opnam dat een beetje meer country-achtig was. Dat werd Devils and Dust. Veel van die plaat was tegelijk opgenomen met Tom Joad. Dat gaat heel vloeiend, het loopt in elkaar over. Ze voeden elkaar, ze steken elkaar aan. Nummers uit een project kunnen een heel ander project doen ontvlammen. Dat is de manier waarop ik tegenwoordig platen maak."



Bruce zegt dat hij wel vaker nummers van een album aflaat, zoals 'Sherry Darling' en 'Independence Day' van Darkness on the Edge of Town of 'Born in the USA' van Nebraska. Hij vertelt dat er nog een hele plaat is die hij in 1994 heeft opgenomen en die is gemixt door Bob Clearmountain, maar die nog niet is uitgebracht. "Een plaat vergelijkbaar met 'Streets of Philadelphia', waarin ik drumloops gebruikte. Ik luister al bijna twintig jaar naar die plaat. Er ontbrak toen iets aan, maar soms komt er iemand langs die zo'n ontbrekend stukje aanreikt, of ik haal hem elke twee of drie jaar weer tevoorschijn om te kijken of ik een nieuw inzicht heb gekregen. En zo niet, dan leg ik hem weer even weg, of ik werk er weer een beetje aan." Tegen Sirius Radio zei Bruce: "Die plaat intrigeert mij. Ik ga er vaak naar terug en luister ernaar. Soms is de timing gewoon niet goed om iets uit te brengen, of past het niet bij het gesprek dat ik op dat moment met mijn publiek voer."

Bruce vertelde ook dat hij voor Wrecking Ball bijna een heel ander album klaar had en dat hij daar nu weer mee aan werkt (Ron Aniello bevestigde dit ook in een interview met Rolling Stone). "Wat er gebeurde was dat er iets aan die plaat ontbrak. Toen schreef ik 'Easy Money'. Dat nummer resulteerde in een tiendaagse opnamesessie waarin ik de rest van Wrecking Ball schreef en opnam, een compleet ander album dan waar ik mee bezig was." Over het nummer 'Rocky Ground' zegt Bruce dat hij dat nummer eigenlijk een aantal jaar geleden voor een filmproject geschreven had toen hij een tijdje in Florida was.



Bruce gaat in het interview ook in op enkele nummers van High Hopes:
'Harry's Place': "Dat is mijn verhaal over de jaren van Bush. Dat komt misschien van Magic, want dat was de plaat waarbij ik over de laatste dagen van de jaren van Bush schreef. Ik had dat nummer en dit was weer zo'n geval waarbij we moesten kiezen tussen dit en een ander nummer. Maar Tom (Morello) kwam en nam zijn deel op, we mixten het opnieuw met de originele opname, namen nieuwe partijen op en ik werkte er de afgelopen maanden nog wat aan."
Wanneer de verslaggever van Rolling Stone hem vertelt dat hij de tekst al in 2002 voorlas, zegt Bruce: "Ik las het voor aan Ted Koppel, denk ik. Ik had de teksten in mijn boek staan, misschien voor The Rising. Maar het is niet ongewoon dat een tekst soms lang in mijn notitieboek blijft. Misschien weet ik niet wat ik ermee moet doen, en plots is het er wel. Dat nummer is er eentje dat er lang over gedaan heeft."



'Down in the Hole' is opgenomen voor The Rising met Brendan O'Brien. "Soms moet je een keuze maken tussen twee nummers die je allebei erg goed vind, ik denk dat ik waarschijnlijk deze had en 'Empty Sky'. The Rising had vijftien nummer, dat was lang genoeg. Maar deze (uitvoering op de plaat, red.) is nog net zoals het geschreven was en gemixt door Brendan." Over het zangeffect dat het eerste anderhalve couplet te horen is, zegt Bruce: "Ik ben vergeten waarom we dat toen gedaan hebben." Bruce zegt wel dat zijn kinderen op dat album te horen zijn. Ook Patti zingt op dat nummer, zonder dat Bruce in de studio was om haar te coachen. "Patti is ook een goede producer. Ik laat haar in de studio achter met Ron (Aniello, red.). Ik ga dan weg, want als ik blijf om haar aanwijzigingen te geven, word ik nerveus en ongeduldig. Als ik later terugkom, dan staat er vaak iets moois op de band. Dat gebeurde eerder ook al, met 'The Last Carnival' op Magic, en 'This Depression' op Wrecking Ball."

'Heaven's Wall': "Dat gaat live goed klinken, dat is waarschijnlijk een van de nummers waar we aan gaan werken als we weer bij elkaar komen voor de shows." Er zit een call-and-response-gitaarduel in het nummer, waarover Bruce zegt: "Dat duel gaat tussen Tom en hemzelf. We hebben hem aan weerszijde van de speakers gezet." Live moet volgens Bruce Nils Lofgren een groot deel van dit nummer gaan dragen.

'Frankie Fell in Love': "Dat was leuk om te schrijven. Ik kijk ernaar uit om dat live met Steve te doen. Dat zal een geweldige kleine rocker worden in de show. (...) We hadden dat nummer opgenomen voor Magic maar niet gebruikt. Ik had ook een goede demo van het nummer. Van de meeste nummers heb ik demo's die ik zelf maak en soms krijg je ze niet beter dan die opname. Dat gebeurde met deze. Maar ik vond de tekst prachtig en ik dacht dat het geweldig zou zijn voor Steve en mij. Het is net een geweldig rocknummer van The Faces. Ik had dit altijd in gedachten als een van mijn favoriete rechttoe rechtaan E Street Band-rocksongs, dus gingen we de studio in en namen het opnieuw op met Steve en drums en bas."



'This Is Your Sword': "Die heb ik er bijna afgelaten. Die stond op de 'No Surrender-spot', ook een nummer dat ik bijna van een plaat afliet. Steve zorgde er toen voor dat die op 'Born in the USA' kwam."

'Hunter of Invisible Game': Het is post-apocalyptisch. Ik herinner me niet veel meer van toen ik het schreef. Het was een grote favoriet van Tom (Morello, red.). Tom hoorde het in de studio een paar jaar terug. Ik hoor dat nummer graag." Op de vraag waar het nummer over gaat, zegt Bruce dat hij daar niet over nadenkt terwijl hij het schrijft, maar dat dat pas vaak later gebeurt, in interviews of als hij de nummers met Jon Landau bespreekt.



'The Wall': "Dat is een heel goed nummer dat tussen de spleten doorviel. Het was apart. Joe Grushecky stuurde me de tekst van een nummer, dat 'The Wall' heette. Dat doen we vaak, als we samen schrijven. Een heel andere tekst dan die van mij. In die tijd ging ik naar Washington, toen Bob Dylan de Kennedy Center Honour kreeg. Dus ik zei tegen Patti: laten we naar het Vietnam Veterans Memorial gaan, waar de namen van een paar vrienden van mij opstaan. Ik vond Walters (Cichon, red.) naam, ik weet niet of ik Bart Haynes' naam vond, de drummer van The Castiles. Hij was de eerste van mijn vrienden die naar het buitenland ging en gedood werd, en daarna Walter. En ik had de ongewone ervaring om die avond een paar tafels van Robert McNamara vandaan te zitten. Daar was het. Ik ging die avond naar huis en schreef dit nummer." Tegen Rolling Stone zei Bruce ook dat Brian Fallon van Gaslight Anthem hem gebeld had om te vragen of hij het nummer kon opnemen, vlak nadat Bruce het klaar had voor High Hopes.

'Dream Baby Dream' is een cover van de band Suicide, die Bruce "underground masters" noemt die volgens hem in de Rock 'n' Roll Hall of Fame thuishoren. "Ik vond ze geweldig, ze hebben Nebraska op een bepaalde manier beïnvloed. 'Dream Baby Dream' was een nummer waar ik altijd erg van gehouden heb. Toen ik de Devils and Dust-tour deed, besloot ik het nummer helemaal alleen te doen. Ik dacht: hoe zou Roy Orbison dit nummer zingen? Wat Roy's muziek zo geweldig maakte, was dat het mainstream was, maar met een vreemd onderbuikgevoel waar David Lynch op inhaakte voor zijn films. Er zat iets in dat hen verbond. Ik dacht: hoe zou hij dat nummer benaderen? Ik had het in de studio verschillende keren geprobeerd op te nemen, maar dat mislukte steeds. Maar ik heb altijd mijn oog op dat nummer gehad. Toen het einde van de tour kwam en dit nummer niet op het album stond, dacht ik: het zou leuk zijn om de fans met dit muziekstuk te bedanken. Ik had een deel al opgenomen in de studio en ging opnieuw terug, nam een groot deel opnieuw op en het werd dat muziekstuk dat we gebruikt hebben voor de 'Dream Baby Dream'-video. En het kwam op de plaat."



Een officiële bootlegserie
Rolling Stone vroeg Bruce ook of hij overweegt om oude live-opnames uit te brengen: "Oude concerten? Dat weet ik niet... hebben mensen die nog nodig? Vinden ze die niet gewoon op internet? Zelf ga ik wel eens terug naar het materiaal van voor mijn plaatopnames. Ik had een heel andere carrière toen, als een heavy-metalgitarist. Dat is nooit op plaat gekomen. Maar er is veel muziek te vinden, als je naar YouTube gaat, daar staat best veel. Ik had een prog band. Ik bedoel, Steel Mill was heavy metal, prog-rock, klassieke blues, een soort eind jaren zestig, begin zeventig viermansformatie. We maakten veel muziek. Ik sluit nooit de deur voor dat soort projecten. Ik denk dat het misschien wel aardig is om een paar klassieke concerten van de laatste twintig, dertig en zelf veertig jaar die veel mensen nog willen hebben, op een bepaalde manier uit te brengen. Dat is nog niet van de tekentafel af."

Over een Tracks 2 zegt Bruce: "Het ligt eraan of we er tijd voor hebben. Een van de dingen waar we nu naar kijken is een River-project, zoiets als we deden met Darkness. Het hangt ervan af wat voor materiaal we hebben en wat er nog voor nodig is. Er zijn zo veel dingen die we kunnen doen, ik houd al die zaken nog open. Ik zoek de context waarbinnen we verschillende dingen kunnen uitbrengen en wat goed voelt, qua timing. Wat vinden onze fans interessant op een bepaald moment, wat voel je zelf dat je moet doen. Of wat interesseert je. Dat is de manier waarop ik nu werk. Het heeft met al die dingen en al die ideeën te maken."



Jon Landau was in de studio van Sirius Radio en de uitgever van Backstreets sprak met hem nog verder over toekomstige projecten. Springsteens manager deed er zelfs nog een schepje bovenop. Hij zei dat Bruce overweegt om opnames van concerten na afloop beschikbaar te maken als download. Volgens Backstreets zijn deze plannen nog niet helemaal uitgewerkt, maar worden ze wel serieus overwogen, volgens Landau zelfs al voor het volgende deel van de tour. Het is Rob Thomas, zanger van Matchbox 20, geweest die dit idee met Bruce besproken heeft. "We proberen met verrassingen te blijven komen", aldus Landau.




OVER BE TRUE
E-MAILNIEUWSBRIEF